Marzano, Dweck, Hattie, Zenger Folkman
Punch kijkt vanuit: kracht, kunde, mogelijkheden en sterktes. Hoe zijn deze te vergroten, voor het individu en (daarmee) voor organisaties.
Het begint altijd met een vraag, een probleem, een ambitie, een uitdaging en/of (in) een complexe situatie of omgeving. In opgaves is gebleken dat de sterktes en krachten overschaduwd kunnen worden, omdat we met elkaar het probleem of de uitdaging aan willen pakken. Het vraagt inspanning en moed om dit als professional aan te gaan en hier eventueel hulp bij te vragen. De energie die het kost om vanuit het probleem of de complexiteit te denken is levert niet direct energie terug. We spreken hier niet van een ’terugwininstallatie’.
Startend vanuit de kracht van het bedrijf of de persoon, komt plezier en energie naar boven. Deze energie is bruikbaar om de uitdaging samen aan te gaan.
In mijn laatste opgave voor onderwijscentrum Roessingh heb ik dit fysiek teruggezien. Jeugdigen wordt geleerd te kijken vanuit hun mogelijkheden, niet vanuit hun ziekte en/of handicap. Niet kunnen lopen, betekent wél kunnen bewegen. Handen niet kunnen bewegen of niet hebben, betekent wél kunnen sturen met je ogen. Niet kunnen praten, betekent wél kunnen communiceren.
Deze aanpak resulteert in energieke mensen, die voor beweging in de organisatie zorgen. Hiermee zijn de mensen in de organisatie een sleutel tot het succes van de organisatie!
Naar het kijken vanuit kracht en kunde wordt al jaren wetenschappelijk onderzoek gedaan. Marzano, Dweck en Hattie publiceerden en vertelden erover. Hieruit zijn vele positieve gedragsprogramma’s ontstaan: PEP, PBS, Growth mindsets.
Zenger Folkman heeft het internationaal leiderschapsprogramma vanuit deze motivatie en vormgegeven. “Leiders kunnen hun effectiviteit verdubbelen wanneer ze systematisch werken aan de in hun persoon aanwezige talenten. Het focussen op de juiste ‘sterke eigenschappen’ maakt het verschil tussen goede, gemiddelde en excellente leiders. Het voortbouwen op sterktes en zwaktes niet langer te benadrukken is één van de belangrijke inzichten die uit het onderzoek van Zenger Folkman naar voren is gekomen.“
Mindsets
Succes gaat nauwelijks om hoe slim je bent. De internationaal vermaarde psychologe Carol Dweck toonde aan dat een growth mindset heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen (en ook volwassenen). Het gaat over het hebben van vertrouwen in je eigen kunnen en weten dat je door oefening kunt groeien. Een growth mindset draagt bij aan de motivatie van leerlingen, hun leerprestaties, hun doorzettingsvermogen en creativiteit. Leerkrachten kunnen invloed uitoefenen op de mindset van hun leerlingen en een growth mindset bij zichzelf en bij leerlingen stimuleren.
Fixed mindset
Als je ervan overtuigd bent dat je basiskwaliteiten zoals intelligentie of talent voor iets vaststaan (je wordt ermee geboren) dan heb je een ‘fixed mindset’. Mensen met een fixed mindset besteden vaak meer tijd aan het inventariseren hoe slim en talentvol ze zijn in plaats van het ontwikkelen van hun intelligentie en talent. Ze geloven ook dat als je talent hebt, je succes zult hebben. Dat komt lang niet altijd uit.
Growth mindset
Als je een ‘growth mindset’ hebt, geloof je dat je vaardigheden kunt ontwikkelen door toewijding en door hard te werken. Je hersencapaciteiten en talent zijn nog maar het begin.
Als dat je overtuiging is, leer je graag en sta je jezelf toe fouten te maken om ervan te leren. Dit is onmisbaar om grootse dingen te bereiken. Bijna alle mensen die echt ver gekomen zijn, hadden een growth mindset.
De invloed van mindsets is onderzocht door Carol Dweck. Zij leidt al jaren onderzoek naar de invloed van mindsets op leren en ontwikkelen.
Lees meer over de resultaten van enkele studies.
“Ons onderzoek toonde aan dat de mindset van leerlingen – hoe denken over hun kunnen – een belangrijke rol speelde in hun motivatie en prestaties. En we stelden vast dat wanneer we de mindset van leerlingen veranderden, we hun prestaties konden opvoeren. Meer specifiek: leerlingen die geloven dat ze hun intelligentie kunnen ontwikkelen (een growth mindset) scoren beter dan leerlingen die geloven dat hun intelligentie vaststaat (fixed mindset)”.
Zenger Folkman is dé autoriteit op het gebied van leiderschapsontwikkeling
Zenger Folkman, opgericht in 2003 door Dr. Jack Zenger en Dr. Joseph Folkman is ontstaan naar aanleiding van het baan brekende wetenschappelijke onderzoek uit het best-selling boek ‘The Extraordinary Leader: Turning Good Managers into Great Leaders’ (McGraw-Hill, 2001).
Jack Zenger en Joe Folkman hebben samen meer dan 75 jaar ervaring binnen de opleidings- en ontwikkelingsindustrie. Het internationale onderzoek van Zenger Folkman toont aan dat leiderschap ertoe doet en van grote invloed is op de prestaties van organisaties, haar medewerkers en klantentevredenheid.
Zenger Folkman is voorloper op het gebied van leiderschapsontwikkelprogramma’s en biedt hoogwaardige leiderschapsontwikkeling- en corporate programma’s aan binnen alle sectoren, industrieën en markten in de wereld. (o.a. voor General Mills, AT&T en GAP). De methode is door de Harvard Business review uitgeroepen tot de beste leiderschapsmethode, teneinde leiders te ontwikkelen die er echt toe doen.
Wat maakt Zenger Folkman uniek?
Hun boek ‘The Extraordinary Leader’ beschrijft hoe door gerichte aandacht leiders hun effectiviteit kunnen verdubbelen wanneer ze systematisch werken aan de in hun persoon aanwezige talenten. Het focussen op de juiste ‘sterke eigenschappen’ maakt het verschil tussen goede, gemiddelde en excellente leiders. Het voortbouwen op sterktes en zwaktes niet langer te benadrukken is één van de belangrijke inzichten die uit het onderzoek van Zenger Folkman naar voren is gekomen.
Positive behavior support (PBS) is een toegepaste wetenschap die onderwijs- en systeemveranderingsmethoden (milieuherontwerp) gebruikt om de kwaliteit van leven te verbeteren en probleemgedrag te minimaliseren. PBS evolueerde aanvankelijk op het gebied van ontwikkelingsstoornissen en kwam voort uit drie belangrijke bronnen: toegepaste gedragsanalyse, de normalisatie / inclusiebeweging en persoonsgerichte waarden.
Positieve gedragsondersteuning: evolutie van een toegepaste wetenschap
Edward G. Carr, Glen Dunla, Robert H. Horner
Robert L. Koegel, Ann P. Turnbull, Wayne Matroos, Jacki L. Anderson, Richard W. Albin, Lynn Kern Koegel, Lise Vos
Voor het eerst gepubliceerd 1 januari 2002 Onderzoeksartikel
Vanaf 2014 is de Universiteit Twente bezig met het onderzoek naar positieve educatie in het algemeen en naar PEP in het bijzonder. De kern? Heel simpel… geen nieuwe of vaste methode maar kijken naar wat de leerlingen op dat moment nodig hebben om vanuit welbevinden en betrokkenheid te kunnen leren. Elke leerling heeft een eigen ‘ingang tot betrokkenheid’ en komt daarmee op zijn eigen manier tot leren. PEP brengt dit per leerling in kaart en daarmee gaan we aan de slag. Wetenschappelijk onderzoek gecombineerd met ervaringen op een divers scala aan scholen, leert dat sociaal-emotionele vaardigheden én leerresultaten verbeteren als je vanuit het PEP-gedachtengoed durft te gaan werken.